سفارش تبلیغ
صبا ویژن

1. بمب اتم
نخستین بمب اتمی، بمبی پلوتونیومی (از نوع شکافتی) بود و در سال 1945میلادی در جریان جنگ جهانی دوم در آمریکا ساخته و در شانزدهم ژوئیه? 1945میلادی و در صحرای "آلاموگوردو" در "نیومکزیکو" آمریکا آزمایش شد. آمریکا تنها کشوری است که از بمب اتمی (شکافتی‌-‌ اورانیومی) در هیروشیما و (شکافتی‌– پلوتونیومی) در ناکازاگی استفاده نظامی کرده است. شوروی نیز به عنوان ابرقدرت شرق در سال 1949 دارای بمب اتمی شد. همیشه ترس ار بمب اتمی گریبانگیر بشر بوده و جنگ سرد بین دولت‌ها بر سر این بمب ادامه دارد که همگی امیدواریم این سلاح از روی زمین محو شود.


2. ربات

ربات یا روبوت دستگاهی مکانیکی برای انجام وظایف گوناگون است. یک ماشین که می‌تواند برای عمل به دستورات گوناگون برنامه‌ریزی شود و یا یک سری کارهای ویژه انجام دهد. به ویژه آن دسته از کارها که فراتر از توانایی‌های طبیعی و سرشتی بشر باشند. ما حتی روبات باعواطف نیز داریم اما این نکته قابل ذکر است که تعداد ربات‌ها از تعداد نوع انسان بسیار کمتر است ولی‌ باید از روزی نگران بود که ‌ربات‌ها بیشتر از نوع بشر شوند. فیلم‌های "ماتریکس" و "نابودگر" را به یاد آورید سینما اگرچه یک نشانه است اما همیشه خطر جنگ با روبات‌ها را یادآوری کرده است.


3. مهندسی ژنتیک

مهندسی ژنتیک، به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که به منظور جداسازی، خالص‌سازی، وارد کردن و بیان یک ژن خاص در یک میزبان بکار می‌روند و نهایتا منجر به بروز یک صفت خاص و یا تولید محصول مورد نظر در جاندار میزبان می‌شود. این علم ترسناک که قابلیت تلفیق ژن‌های مختلف و تولید انواع موجودات عجیب و غریب را نیز دارد ممکن است سربازان شکست‌ناپذیر و مورچه‌های عظیم الجثه را تولید کند.


4. بیوتکنولوژی (زیست فناوری)

زیست‎فناوری را در یک تعریف کلی به کارگیری اندامگان یا ارگانیسم یا فرایندهای زیستی در صنایع تولیدی یا خدماتی دانسته‌اند و فنونی که از موجودات زنده برای ساخت یا تغییر محصولات، ارتقا کیفی گیاهان یا حیوانات و تغییر صفات میکروارگانیسم‎ها برای کاربردهای ویژه استفاده می‌کند. همگان خاطره ذرت‌های بیوتکنولوژی را به خاطر دارند که موجب چه فاجعه‌ای در آمریکا و مرگ صدها نفر شد.




5. شتاب دهنده ذرات

دستگاهی است که در آن ذرّات باردار (مانند: ذرات بنیادی، هسته اتم‌ها یا اتم‌های یونیزه شده، مولکول‌ها یا قسمت‌های مولکول) به وسیله میدان‌های الکتریکی یا مغناطیسی تا سرعت‌های بسیار زیادی شتاب‌داده می‌شوند. به طوری که سرعت بسیاری از آنها، حتی تا نزدیکی‌های سرعت نور می‌رسد. انرژی جنبشی ذره در این حالت به این ترتیب، به اندازه چندین برابر انرژی در حال سکون آن می‌باشد. این فناوری یکی از منابع انرژی در جهان آینده خواهد بود. تا اینجای کار خوب است اما اگر این انرژی از کنترل خارج شود می‌تواند موجب خسران بزرگی شود.


6. فناوری نانو

در واقع نانوفناوری فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی، عمدتا متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک، از خود نشان می‌دهند.
فناوری نانو کاربردهای گسترده‌ای در دانش‌های گوناگون دارد که از موارد مهم آن می‌توان به کاربردهایش در پزشکی برای ساخت داروهای بدون اثرهای جانبی اشاره کرد که تنها بر یک بافت ویژه تاثیر می‌گذارند. از انواع کاربردها می‌توان در ساخت نانو جوراب‌ها، نانو لوله‌های کربنی و … اشاره کرد و اگر این تکنولوژی در خدمت تولید یک دارو و یا ویروس سیاه بر ضد بشریت به کار گرفته شود باید واقعا از این اختراع ترسید.






تاریخ : چهارشنبه 92/5/16 | 12:56 صبح | نویسنده : | نظرات ()

محققان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال طراحی روبات‌هایی هستند که در برخی جراحی‌ها به یاری جراحان خواهند آمد.

به گزارش شبکه خبری دولت الکترونیک, دکتر طالبی، مجری طرح روبات‌های جراحی عدم سرایت بیماری از بیمار به پزشک، فراهم شدن امکان جراحی از راه دور، حذف لرزش دست، قابلیت مقیاس بندی، ایجاد قابلیت‌های ایمنی بالاتر و آموزش و شبیه‌سازی جراحی را از جمله محاسن کاربرد روبات‌ها در جراحی عنوان کرد.




تاریخ : سه شنبه 92/5/15 | 11:1 عصر | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()
به این میگن یک هدست همه چی تموم! سیم لازم نداره چون با بلوتوث کار میکنه و با انرژی خورشیدی هم شارژ میشه! پس فقط راه بروید و از آهنگ های مورد علاقه تان لذت ببرید!
 



تاریخ : سه شنبه 92/5/15 | 3:37 صبح | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()
 

 
احتمالاً تا به حال کتری های سوت داری که با جوش آمدن آب شروع به سوت زدن می کنند دیده اید؛ فشاری که بخار آب به لوله (یا در) کتری می آورد، صدایی ثابت و در بعضی موارد آزار دهنده بوجود می آورد که به نظر من خوشایند نیست.

اما آقای نائوکی کاواموتو به جای بوق کتری یک فلوت کار گذاشته که با جوش آمدن آب، می تواند یک نت خاص اجرا را کند.

به این ترتیب در صورتیکه نت سوت کتری شما برایتان آزاردهنده است، می توانید نتی که برایتان آرامش بخش تر است، انتخاب کنید و با آسودگی سراغ کتری در حال جوش خود بروید.
 



تاریخ : سه شنبه 92/5/15 | 3:35 صبح | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()

محققان ژاپنی یک نمایشگر قابل بوییدن ابداع کرده اند که کاربر نه تنها امکان تماشای آن را دارد بلکه می تواند قهوه یا غذای نمایش داده شده بر روی آن را ببوید.

 

این نمایشگر قابل بوییدن که توسط "هاروکا ماتسوکورا" در دانشگاه فناوری و کشاورزی توکیو ابداع شده است، بو را دقیقا در همان نقطه از نمایشگر LCD  به هوا می پراکند که مثلا تصویر یک فنجان قهوه قرار دارد.

این فناوری با تغذیه مداوم بو از گلوله های ژل تبخیر شونده به چهار جریان هوایی که هر یک در گوشه ای از نمایشگر قرار دارند، کار می کند.

 

این جریان هوا از طریق پنکه هایی به صورت موازی با صفحه نمایشگر، وزیده می شود. قدرت و مسیر این جریانها بسته به صحنه نمایش داده شده بر روی نمایشگر متفاوت است. جریان هوا آن قدر ملایم است که کاربر فکر می کند بویی که به مشامش می رسد بوی آن شئی دیجیتالی است که بر روی نمایشگر می بیند.

سیستم کنونی در حال حاضر فقط می تواند در هر زمان یک بو را منتشر کند اما ابداع کنندگان این سیستم می گویند گام بعدی آنها استفاده از نوعی کارتریج مانند کارتریج های چاپگرهاست تا  امکان تغییر بو را به آسانی فراهم آورد.

ماتسوکورا می گوید این سیستم می تواند نمایشگرهای تبلیغاتی و همچنین شیوه نمایش در موزه ها را متحول سازد.

این نمایشگر ماه گذشته در کنفرانس واقعیت مجازی IEEE در اورلاندو فلوریدا عرضه شد.

 




تاریخ : سه شنبه 92/5/15 | 1:50 صبح | نویسنده : | نظرات ()

استفاده از بشقاب سهموی برای طبخ غذا و جوش آوردن آب . 13 نمونه این محصول برای گروهی از عشایر هیمالایا مورداستفاده و آزمایش قرار گرفت.

 SolSource بسیار شبیه به یک بشقاب ماهواره ای به نظر می رسد.  امتیاز کاربری سطح فلزی آن در مقابل نور خورشید است که منعکس کننده حرارت  به سطح غذا و پخت و پز می باشد، این گروه ادعا می کند که SolSource  قادر به طبخ همبرگر در حدود شش دقیقه است، که این همان مقدار زمانی است که یک کوره زغال چوب نیاز دارد.




تاریخ : سه شنبه 92/5/15 | 12:22 صبح | نویسنده : | نظرات ()

پرده شش ضلعی HEX به گونه ای طراحی شده که قابلیت باز و بسته شدن به صورت خودکار را مطابق شرایط نور طبیعی بیرون دارد. هر ردیف از این پرده از دیافراگم های شش ضلعی تشکیل شده که دارای دو صفحه متحرک هستند و از بالا به یکدیگر متصل شده اند. صفحات متحرک از پائین به روتورهای کوچکی که در انتهای هر ردیف قرار دارد وصل شده اند. این روتورها قدرت مورد نیاز خود را از میکروکنترلری می گیرند که به یک سنسور حساس به نور خورشید متصل است. به این ترتیب در روزهای آفتابی تابستان، صفحات متحرک به صورت بسته باقی می مانند تا نور کمتری به داخل نفوذ کند و در روزهای زمستانی، با باز شدن این صفحات، نور خورشید به داخل نفوذ کرده و به گرم شدن محیط داخلی کمک می کند. از اینرو پرده HEX می تواند شکل و سایه خود را بر حسب نور طبیعی محیط بیرون به صورت خودکار تنظیم کند.





تاریخ : یکشنبه 92/5/13 | 6:45 عصر | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()

?mage
مهندسان موفق به چاپ سه‌بعدی رباتی شده‌اند که قادر است قفل یک گوشی اندریود را در کمتر از 20 ساعت بشکند.



به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان امنیتی به نام‌های جاستین انگلر و پاول واینز با فقط 200 دلار این سامانه جدید به نام R2B2 را ابداع کرده‌اند.



آن‌ها از سرووموتورهای 10 دلاری، یک میکروکنترلر با منبع باز Arduino، یک سوزن پلاستیکی، قطعات پلاستیکی که به صورت سه‌بعدی چاپ شده‌اند و یک وب‌کم ارزان‌قیمت برای ساخت این ربات استفاده کرده‌اند. این وب‌کم هنگامی که کد عبور صحیح وارد می‌شود، آن را شناسایی می‌کند.



ربات ابداع‌شده از طریق یو اس بی می‌تواند به یک Mac یا Windows PC که برنامه کدشکن را داراست، متصل ‌شود.



انگلر و واینز از ربات جدیدشان برای حدس‌زدن پنج عدد PIN در هر 30 ثانیه و تاخیر پنج ثانیه‌ای پس از هر پنج حدس، استفاده کردند.



با این سرعت، ربات توانست تمامی 10 هزار ترکیب را در 19 ساعت و 24 دقیقه بر روی یک گوش اندروید انجام دهد.



در این برنامه آی‌فون آزمایش نشد زیرا لازم است که کاربران آن پس از هر حدس اشتباه زمان طولانی منتظر بمانند و هکرهای بالقوه برای ساعت‌ها قفل می‌شوند.



انگلر و واینز همچنین در حال بررسی ربات کدشکن دیگری هستند که C3B0 نام دارد و از الکترودهای موجود بر روی صفحه لمسی تلفن همراه برای شبیه‌سازی ضربه انگشت استفاده می‌کند.



توسعه‌دهندگان ربات R2B2 را نه با هدف شکستن کدها بلکه برای بررسی این نکته ابداع کرده‌اند که آیا چنین امری ممکن است یا خیر.



انگلر بر این باور است که ساخت چنین سیستمی به معنای عدم امنیت پین‌کد است؛ با این حال، بسیاری از تلفن‌های همراه دارای انتخابی برای پین‌کد شش رقمی هستند.



با افزودن فقط دو رقم اضافی، ربات R2B2 باید برای شکستن کد 80 روز زمان بیشتری را در مقایسه با کد چهار رقمی صرف کند.



انگلر و واینز در تلاش برای انتشار نرم‌افزار و برنامه مجانی برای اجزای قابل‌چاپ‌ طی یک ماه آینده در نشست هکرها در لاس‌وگاس به نام DEF CON هستند.




تاریخ : شنبه 92/5/12 | 12:15 عصر | نویسنده : مدیرسایت | نظرات ()

محققان دانشگاه کلارکسون نیویورک برای اولین بار موفق به کاشت سلول سوخت زیستی در یک حلزون شدند که به این حیوان اجازه می‌دهد در زمان باقی مانده عمر خود به تولید برق بپردازد.



این محققان با ایجاد برشی در بالای پوسته حلزون، الکترودهای پوشش یافته با آنزیم را درون بدن این موجود کاشته‌اند. در این شیوه، گلوکوز و اکسیژن موجود در خون حلزون به سوختی برای تولید برق در زمان اتصال الکترودها با یک مدار خارجی تبدیل می‌شوند.محققان نشان داده‌اند که یک حلزون برقی می‌تواند به عنوان یک باتری زنده تا هفت میلی‌وات برق تولید کند.
اگرچه خروجی انرژی به سرعت کاهش می‌یابد، تغذیه حلزون می‌تواند مجددا تا حدی آن را سوخت‌گیری کند. متناوبا دادن وقت استراحت نیم ساعته به حلزون می‌تواند باعث شارژ مجدد آن شود.
اگرچه تولید برق از حلزونها و حیوانات کوچک دیگر می‌تواند در آینده برای نیروبخشی دستگاه‌های کوچک مانند حسگرهای محیطی مفید باشد؛اما محققان اکنون بر تولید کاربردهای زیست‌پزشکی تمرکز کرده‌اند.
از یک سیستم مشابه می‌توان در بدن انسان برای نیروبخشی به کاشت‌هایی مانند ضربان‌ساز قلب به جای تکیه بر باتری‌های دارای عمر کوتاه استفاده کرد.

 




تاریخ : شنبه 92/5/12 | 2:45 صبح | نویسنده : | نظرات ()
موتورهای سه‌فاز، موتورهای الکترومکانیکی‌ای هستند که به سبب قدرتی که دارند باید با برق سه‌فاز راه‌اندازی شوند. این موتورها برخلاف موتورهای تک‌فاز که 2 سیم خروجی دارند، دارای 6 سیم خروجی هستند که باید دو به دو یا سه به سه به هم وصل شوند تا قابلیت اتصال به پریز سه‌فاز را پیدا کنند. این موتورها به دلیل مصرف کم، بازدهی بالا، تعمیرات آسان و قدرت بالا همواره مورد توجه صنعتگران قرار داشته‌اند. گفتنی است این موتورها با وجود این‌که کاربرد گسترده‌ای در صنعت پیدا کرده‌اند، اما همواره مشکلاتی را برای کاربران خود به وجود آورده‌اند.

بتازگی ایوب هواسی عضو باشگاه پژوهشگران جوان، کنتاکتور ستاره مثلثی را اختراع کرده است که پایانی برای مشکلات این گونه موتورها محسوب می‌شود.



گفتگوی با این مخترع را در این خصوص بخوانید:
بنا به گفته شما، موتورهای سه‌فاز دارای معایب و مشکلاتی هستند. درباره مشکلات این‌گونه موتورها برایمان بگویید.
دو نوع اتصال ستاره یا مثلث برای راه‌اندازی این‌گونه موتورها وجود دارد. در اتصال ستاره موتور به طور سبک راه‌اندازی می‌شود. در واقع این اتصال مفیدترین راه برای راه‌اندازی موتورهای سه‌فاز با توان بالاست؛ چون در این اتصال موتور جریان کمتری از شبکه دریافت می‌کند و به هر کلاف داخلی موتور 220 ولت برق وارد می‌شود، اما مشکل اتصال ستاره این است که تنها می‌توان آن را برای راه‌اندازی موتور به کار برد؛ زیرا از این موتورها برای کارهای سنگین استفاده می‌کنند و با این اتصال موتور زیربار قفل می‌کند، پس باید با اتصال مثلث کار کنند. در اتصال مثلث به هر کلاف موتور380 ولت برق وارد می‌شود. مسلما این اتصال برای راه‌اندازی موتورهای سه‌فاز مناسب نیست؛ زیرا در حین راه‌اندازی جریان زیادی از شبکه می‌کشد که این امر سبب صدمه‌زدن به خود موتور و کلاف‌های داخل و همچنین موجب افت فشار شدید در شبکه می‌شود که به دیگر مصرف‌کننده‌های مجاور نیز آسیب‌ جدی وارد می‌کند.
صنعتگران برای رفع این مشکل تاکنون چه راهی را در پیش گرفته بودند؟
در حال حاضر تابلوی ستاره مثلث مورد استفاده قرار می‌گیرد که موتور را اول به صورت ستاره راه‌‌اندازی می‌کند و بعد از آن که موتور به دور نامی رسید، آن را به اتصال مثلث تبدیل می‌کند.

در مورد معایب تابلوی ستاره مثلث برایمان بگویید.
این تابلو درابعاد 5/2 در 5/1 متر ساخته می‌شود که هزینه ساخت آن بسیار بالاست. همچنین در داخل تابلوی ستاره مثلث تعداد زیادی قطعات صنعتی وجود دارد که تابلو‌ساز آنها را به هم وصل کرده است. این قطعات شامل کنتاکتور تایمر، بی‌متال، کنترل فاز و دیگر قطعات است که تمام آنها از خارج وارد می‌شوند. همچنین برای نصب به یک متخصص نیاز است تا تابلو را به موتور و شبکه وصل کند.
در مورد کنتاکتور ستاره مثلث برایمان بگویید.
این کنتاکتور در ابعاد20،15 و 6 سانتی‌متر است که کار کنتاکتورها، مدار فرمان و قدرت، بی‌متال، کنترل فاز، تایمر و دیگر قطعات را در همین فضای محدود انجام می‌دهد. تمام قطعات این کنتاکتور در داخل کشور در دسترس است و نصب آن نیز به وصل کردن 6 سیم موتور به 6 خروجی دستگاه محدود می‌شود.
دستگاه دارای 3 ورودی است که سه فاز شبکه به آن وصل می‌شود و یک فرد عادی نیز با نقشه قادر است آن را نصب کند.

در مورد مزایای کنتاکتور ستاره مثلث بگویید.
سرعت قطع و وصل آن زیاد و استهلاک آن کم است و از نظر حفاظتی، ایمنی مناسب‌تر و کامل‌تری دارد. مصرف بوبین آن 01/0 مصرف سیستم قبلی است. هنگام قطع برق مدار مصرف کننده نیز قطع می‌شود، لذا پس از وصل مجدد، دستگاه در حالت ستاره است و این خود مزیتی مهم محسوب می‌شود؛ همچنین فضای اشغال شده توسط این کنتاکتور حدود یک رله تایمر است که در نوع خود بی‌نظیر است. بازدهی بیشتر و بهتر نیز از مهم‌‌ترین مزایای این دستگاه محسوب می‌شود.




تاریخ : شنبه 92/5/12 | 2:36 صبح | نویسنده : | نظرات ()
   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز