سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با استفاده از تکنیک‌های نانوفناوری موفق به طراحی و ساخت میکروفن خازنی بسیار ریزی در ابعاد نیم میلی‌متر در نیم میلی‌متر شد که به گفته وی می‌تواند زمینه ساز ساخت سمعک‌های بسیار کوچک و غیرقابل مشاهده باشد.

دکتر بهرام عزیزالله گنجی، پژوهشگر آزمایشگاه تحقیقاتی نانوالکترونیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در تشریح میکروفن خازنی بسیار ریز خود  گفت: میکروفون ابداعی که با دریافت تاییدیه‌های لازم، مراحل نهایی ثبت جهانی را طی می‌کند، ریزترین میکروفن ساخته شده در دنیاست و کاربرد عمده آن در ساخت سمعک‌های بسیار ریز برای افراد ناشنواست که به طور کامل داخل گوش آنها قرار گرفته و در معرض دید دیگران نخواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: این سمعک همچنین از قابلیت استفاده در حوزه پزشکی جهت دریافت صدای دقیق قلب برای تشخیص مشکلات قلبی و بررسی سلامت جنین و در امور صیادی و سیستم‌های شناسایی زیر آبی جهت اندازه‌گیری امواج صوتی و ماورای صوت به منظور شناسایی جانداران مختلف دریایی کاربرد دارد.

عزیزالله گنجی تصریح کرد: این میکروفن که با توجه به ابعاد بسیار ریزش در داخل یک خودکار هم قابل تعبیه است در دستگاه‌های بسیار کوچک مخابراتی، سیستم‌های جمع آوری اطلاعات و سامانه‌های پدافندی نیز قابل استفاده است.

وی، اندازه بسیار ریز میکروفن که با چشم غیرمسلح چندان قابل رؤیت نیست؛ حساسیت بالا، هزینه ساخت پایین، توان مصرفی کم، ساخت ساده و به کارگیری منبع ولتاژ پایین را از مزایای میکروفن خازنی ساخته شده عنوان کرد و درباره ساختار آن گفت: این میکروفن که از نوع میکروفن‌های خازنی است، شامل یک صفحه ثابت و یک صفحه متحرک به عنوان دیافراگم است که به یک منبع ولتاژ DC وصل می‌شوند. فشار امواج صوتی باعث ارتعاش در دیافراگم شده و تغییر خازن میکروفن را به دنبال دارد و این تغییرات منجر به ایجاد ولتاژ متغیر با زمان می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی نوشیروانی خاطرنشان کرد: تاکنون چهار نمونه مختلف از این نوع میکروفن طراحی و ساخته شده که در اولین نوع، دیافراگم شامل حفره‌های صوتی جهت کاهش دمپینگ هوا است. در نوع دوم، علاوه بر حفره‌های صوتی، شیارهایی جهت کاهش سختی دیافراگم در اطراف آن ایجاد شده است که باعث افزایش حساسیت میکروفن می‌شود. در میکروفن دیگر، دیافراگم فقط شامل شیارهایی در اطراف است که با حذف حفره‌های صوتی، سطح خازن میکروفن افزایش یافته که این امر نیز موجب افزایش حساسیت میکروفن می‌شود. در نوع چهارم نیز دیافراگم روی هشت پایه قرار گرفته که دمپینگ هوا به صورت جانبی کاهش می‌یابد. در این روش بین امواج صوتی و دمپینگ هوا تداخلی ایجاد نمی‌شود، در نتیجه عملکرد میکروفن بهتر می ‌شود.

وی درباره نحوه ساخت این میکروفن گفت: بدین منظور با استفاده از فناوری الکترومکانیکال سیستم روی بستر سیلیکان که ترکیب اصلی سازنده این میکروفن است لایه‌ای از سیلیکان نیترات نشانده می‌شود و در مرحله بعدی این لایه با لایه‌ای از پلی سیلیکان ذوب شده با فسفر پوشانده می شود. این لایه که به امواج صوتی حساس بوده و به عنوان یکی از الکترودهای خازن عمل می‌کند تنها 100 نانومتر ضخامت دارد.

گنجی در پاسخ به سوالی درباره قدرت این میکروفن با توجه به ابعاد بسیار کم آن گفت: هدف از نانوالکترونیک ساخت تجهیزاتی است که در عین ریز بودن نه تنها کیفیت و کارایی آنها کمتر از نمونه‌های بزرگ نباشند که حتی عملکرد مطلوب‌تری هم داشته باشند. در مورد این میکروفن هم از آن جا که هر چه یک سطح نازک تر باشد، ارتعاش آن ساده تر است، میکروفن ساخته شده با توجه به نازکی فوق‌العاده آن حساسیت بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر در پشت این میکروفن تقویت کننده‌ای قرار می‌گیرد که کارایی و قدرت آن راتشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: این میکروفن علی رغم فناوری بالایی که در ساخت آن استفاده شده، ساختار ساده‌ای دارد؛ چرا که همه فرایند ساخت آن بر روی سطح انجام شده؛ لذا تولید آن پیچیدگی و دشواری چندانی نداشته و هزینه آن نیز نسبتا پایین است و امکان تجاری سازی این محصول در صورت وجود امکانات و تجهیزات صنعتی لازم در داخل کشور وجود دارد.




تاریخ : شنبه 92/5/5 | 5:47 عصر | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()