سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محققان آسیایی و اروپایی در طرحی مشترک موفق به توسعه باریک ترین مدار ارگانیک جهان شده‌اند که سبک تر از پر بوده و می تواند مسیر را برای تولید قطعات الکترونیک غیر قابل مشاهده هموار کند.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مدار مجتمع ترانزیستوری، فوق سبک، فوق باریک، انعطاف پذیر و بسیار بادوام است و با شعاع خمش پنج میکرون براحتی روی هر سطحی قرار می گیرد.

 

ضخامت این مدار دو میکرون و وزن آن سه گرم بر متر مربع است که 30 برابر سبک تر از کاغذ است.

 

مدار مجتمع بر روی غلتک یک فیلم پلاستیکی به ضخامت یک میکرون تولید شد که امکان تولید محصول مقیاس پذیر و ارزان قیمت را فراهم کرد.

 

نمونه اولیه دستگاه، یک حسگر لمسی متشکل از آرایه ای از حسگرها بر روی یک مدار 4.8*4.8 سانتیمتری است که از دو لایه مدار مجتمع و (لایه) حسگر لمسی تشکیل شده است.

 

با توجه به خواص منحصر به فرد باریک ترین مدار ارگانیگ، می توان از آن برای ساخت قطعات الکترونیک غیر قابل مشاهده با قابلیت نصب بر روی هر سطحی استفاده کرد؛ ‌این مدار همچنین در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی حوزه بهداشت قابل استفاده خواهد بود.

 

این پروژه با همکاری محققان دانشگاه توکیو، آژانس فناوری و علوم ژاپن (JST)‌ و محققان دانشگاه یوهانس کپلر (JKU)‌ اتریش انجام شده است.

 

نتایج این دستاورد در مجله Nature منتشر شده است.




تاریخ : پنج شنبه 92/5/10 | 10:55 صبح | نویسنده : | نظرات ()