سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد رنگ‌ها

هادی نوترال یا نول

اگر مداری  شامل نقطه‌ی نوترال یا نول باشد، آنگاه هادی آن باید با رنگ آبی مشخص شود (ترجیها آبی روشن). و رنگ آبی روشن نباید برای هیچ یک از هادی‌های دیگر استفاده گردد.

هادی سیستم محافظتی (زمین)

ترکیب رنگ‌های زرد/سبز همواره و به صورت گسترده برای شناسایی هادی محافظتی به کار می    ‎رود. همه‌ی قسمت‌هایِ هادی‌ِ محافظتی که طولی حداقل معادل 15mm     داشته باشد، باید توسط این دو رنگ به گونه‌ای مشخص شود که یک رنگ بین 30% تا 70% سطح هادی را در بر گیرد و رنگ دیگر بقیه‌ی آن را.

هادی PEN 

هادی PEN     هادی‌ای است که شامل دو هادی PE     (زمین محافظتی) [Protective     Earth    ] و N     (نول) می‌باشد. معمولا این هادی در مسافت بین پست‌ها تا خانه‌های مسکونی استفاده می‌شود که در آنجا هادی‌های PE     و N     آن از هم جدا می‌شوند. در انگلستان این سیستم را به نام Protective multiple earthing     ) PME    ) نیز می‌شناسند، که علت اتصال مکرر هادی نوترال/زمین به زمین واقعی است که خطر قطعی نوترال را کاهش می‌دهد. همین سیستم در استرالیا به نام multiple earthed neutral) MEN    ) شناخته می‌شود.

هادی‌های PEN     عایق‌دار، یا باید با رنگ‌های زرد/سبز در امتداد آنها به همراه علامت‌های آبی در دو انتها مشخص شوند، یا باید طول آنها را با آبی روشن مشخص نمود و در دو انتها از مارک‌های زرد/سبز استفاده نمود.

امریکا، کانادا و ژاپن

در این سه کشور در استاندارد IEC     اجازه‌ی استفاده از رنگ    ‎های دیگری در پی نویس‌های داده شده است.

  • رنگ خاکستری یا سفید برای سیم نول (به جای آبی کمرنگ)
  • سبز برای هادی محافظتی (به جای زرد-سبز)

انگلستان

طبق استاندارد بریتانیایی BS     7671 استفاده از استاندارد IEC     60446 در سال 2001 کنار گذاشته شده است.

تغییرات آن به این صورت است که علاوه بر استاندارد IEC    ، می‌توان از رنگ خاکستری برای مشخص کردن فاز‌ها استفاده کرد که به علت گستردگی استفاده از این استاندارد در اروپا انتظار می‌رود در ورژن آینده‌ی IEC     60446 این مورد نیز گنجانده شود.

 




تاریخ : یکشنبه 92/4/30 | 5:0 عصر | نویسنده : | نظرات ()