سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشمندان در حال طراحی تراشه رایانه‌ای هستند که با تقلید از مغز انسان، مسئولیت‌هایش را به طور خودکار انجام داده و از اشتباهاتش درس می‌گیرد.


 

  رایانه‌ها در حال ورود به عصری هستند که با استفاده از شبکه‌ای شبیه به مغز انسان، می‌توانند درک کنند، عمل کنند و حتی برای خودشان فکر کنند.

 

هم‌اکنون شرکت Qualcomm واقع در سن‌دیه‌گو در نظر دارد نخستین تراشه تجاری را با الهام از مغز انسان عرضه کند.

 

گفته می‌شود، این تراشه که اواخر سال 2014 ارائه می‌شود، قادر خواهد بود وظایفی را خودکار کند که در حال حاضر نیازمند برنامه‌ریزی مشقت‌باری هستند.

 

این سامانه همچنین خواهد توانست توانایی انسان برای درک، عمل و تفکر را تقلید کند.

 

داشتن چنین قابلیتی بدین معناست که سامانه مزبور به منظور ارتقا قابل‌توجه هر عملی از شناخت کلامی و چهره گرفته تا راهبری و برنامه‌ریزی، از اشتباه اجتناب می‌کند.

 

در دراز مدت، چنین رویکردی راه را برای ارائه سیستم‌های هوش مصنوعی هموار می‌کند که مسئولیت‌هایشان را مانند مغز انسان و حتی بهتر از آن انجام می‌دهند.

 

در حال حاضر کنسرسیومی به رهبری شرکت امریکایی IBM و حضور Qualcomm در حال طراحی این تراشه هستند.

 

این کنسرسیوم با استفاده از شبکه‌ای در هم‌تنیده و قابل‌پیکربندی از هسته‌های نوروسیناپتیک و با الهام از مغز انسان عمل می‌کند.

 

حافظه این تراشه مانند سیناپس‌های مغز انسان رفتار کرده و در آن پردازنده‌ها همچون نورون‌ها و ارتباطات، مانند فیبرهای عصبی فعالیت می‌کنند.

 

این تراشه‌ با استفاده از منابع متعدد، توانایی مغز انسان را برای نشان دادن واکنش به حسگرهای زیستی و تحلیل همزمان مقادیر وسیع داده تقلید کرده و ارتقا می‌دهد.

 

تراشه ابداعی بخشی از پروژه SyNAPSE به شمار می‌آید که در سال 2009 آغاز شد.

 

شرکت IBM همچنین برنامه‌ریزی جدیدی را برای این تراشه‌ اعلام کرده که به تولیدکنندگان امکان طراحی کاربردهایی خاص را به هنگام عرضه آن می‌دهد.

 

دانشمندان علوم رایانه در نظر دارند با استفاده از تراشه مزبور، سیستمی ابداع کنند که با استفاده از 10 میلیارد نورون و 100 تریلیون سیناپس، کل مغز انسان را تقلید می‌کند.




تاریخ : دوشنبه 92/10/16 | 9:58 صبح | نویسنده : سارا ابوطالبی | نظرات ()